WISMA BELIA – WISMA BERMASAALAH

Sejak ianya dibina semasa YAM Tunku Abdullah menjadi Presiden MAYC Kebangsaan pada awal tahun 70an, kewangan Wisma Belia amat memperihatinkan. Dengan pinjaman bank yang tidak berbayar pada awalnya, hutang termasuk faedah melambung ke paras yang tidak lagi membolehkannya bergerak sebagai sebuah entiti yang “viable”

Kedudukan kewangan ini ditambah beratkan lagi dengan pembinaan Wisma Tunku disampingnya. Hutang kepada bank pada satu masa hingga mencecah kepada RM 29 juta. Kalau dibagi hutang ini kepada jumlah ahli yang ada pada masa itu ianya juga tidak terhapus.

Oleh kerana itu pergerakan belia MAYC selanjutnya adalah tertumpu kepada mencari jalan untuk menyelesaikan hutang piutangnya. Dan dikalangan pemimpin MAYC pada waktu itu tidak mempunyai keupayaan mencari jalan penyelesaian sungguhpun ada diantara mereka memegang jawatan sebagai Menteri Kabinet.

Berbagai cadangan untuk pengstrukturan semula hutang MAYC dibuat tetapi akhirnya diletakkan dibawah tanggungan Danaharta dan sekarang ini dibawah Prohas yang amat takut untuk mengambil tindakan drastik kerana kononnya MAYC mempunyai kaitan dengan pemimpin negara sekarang ini.

Sewaktu Veteran MAYC mengadakan perbincangan mengenai hal ini dua tahun yang lalu dengan Presiden yang baru dilantik, kami telah diberi tahu bahwa Perdana Menteri telah bersetuju supaya hutang MAYC kepada bank ini dikurangkan kepada RM3 juta sahaja. Satu angka yang tidak munasabah tetapi berkemungkinan. Tidak jelas pula sama ada keputusan ini dibuat secara lisan sahaja dan cara pembayaran balik wang ini kata Presiden itu adalah hal dalaman MAYC. Dia tidak mahu menerima sebarang nasihat dari para Veteran yang ada.

Menjadikan umur pemimpin pertubuhan belia dibawah 40 tahun diMalaysia adalah tidak tepat kerana jelas sekali tahap pemikiran Presiden ini jika ianya mewakili pemimpin yang lain sangat rendah dan agak kebodoh-bodohan.

Sebenar beliau tidak beterus terang tentang kedudukan hutang piutang MAYC pada masa ini dan tentu sekali tidak mempunyai idea langsung mengenai cara-cara untuk melangsaikan hutang ini.

Lawatan Veteran ke Wisma Belia jumaat lalu jelas menunjukkan bahwa kedudukan kewangan MAYC akan bertambah buruk lagi dengan pengurusan Wisma Belia sekarang.

Sudah sampai masanya untuk Pendaftar Pertubuhan Malaysia yang telah membatalkan pendaftaran MAYC tiga tahun yang lalu itu mengarahkan Jabatan Insolvensi mengambil alih bangunan dan hutang piutang MAYC.

Dan dengan itu bolehlah MAYC yang didaftar dengan ROY bergerak terus dibawah MBM dan membantu Kerajaan sekarang dalam program-program kenegaraan serta tidak lagi terkait dengan masalah kewangan Wisma Belia , wisma bermasaalah.

tunku_abdullah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: