DIANTARA YANG MUDA DENGAN YANG SUDAH BERUSIA

Untuk membolehkan kita membedakan diantara kepimpinan yang muda dengan yang sudah berusia kita harus tahu sejarah pergerakan belia dinegara ini. Pergerakan belia dinegara ini dimulakan oleh segulungan orang muda yang amat perihatin tentang keadaan masyarakat mereka pada masa itu. Maka lahirlah berbagai-bagai program khidmat masyakatat yang dijalankan tanpa bantuan kerajaan.

Apabila program ini mendapat perhatian kerajaan maka pergerakan belia ini diletakkan dibawah agensi kerajaan bermula dari Jabatan Kebajikan Masyarakat dan sekarang ini dibawah Kementerian Belia dan Sukan.

Lama kelamaan pemimpin ini bertambah umur mereka dan masih lagi diperlukan untuk memimpin belia. Kebanyak mereka juga terlibat dalam parti politik dan mendapat tempat yang baik dalam kepimpinan negara.

Dengan sebab inilah belia-belia mahukan mereka memimpin untuk pastikan nasib mereka terus terbela. Bagi pemimpin saperti ini tidak ada untungnya dari segi kebendaan. Hanya mendapat pengaruh diakar umbi dan amat membantu dalam karier politik mereka.

Bagi gulungan muda yang sudah mengambil aleh kepimpinan mereka, agenda politik dan kebendaan menjadi tunjang kepada penglibatan mereka dalam kegiatan belia. Mereka mengarapkan sesuatu dari segi dapat dipilih sebagai calun PRU atau menyandang jawatan penting dalam agensi kerajaan.

Malangnya tahap kepimpinan mereka tidak mendapat perhatian atasan negara. Oleh yang demikian keciwalah mereka dan sudah mulai menyimpang dari tujuan asal menjadi pemimpin.

Jika ini tidak diatasi mulai sekarang, kita akan menyaksikan kepupusan kelab belia dan penurunan semangat untuk memberi khidmat kepada masyarakat. Mereka ini baru sahaja memimpin pergerakan belia sudah mahu berlagak macam Menteri tetapi tidak berupaya untuk memberi pimpinan yang baik dan diterima bukan sahaja oleh yang muda, malah disukai oleh yang sudah tiada lagi dalam pergerakan belia.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: