MASA TUA YANG SEJAHTERA

Semakin tua usia kita semakin kurang fikiran kita kepada hal-hal dunia. Kita lebih menumpukan perhatian kepada hal-hal akhirat pula. Oleh itukerana itulah  kesejahteraan dihujung usia tidak dapat diukur dari sudut kebendaan dan dunia sahaja, disebaliknya dari sudut rohaniah pula.

Menurunya kegiatan jasmani, masalah psaiko-sosial hanya dapat diatasi dengan jalan Illahi. Apabila kesejahteraan diukur sebagai kemampuan untuk memenuhi sebarang keperluan, maka kehidupan itu sendiri mempunyai ruang lingkup yang bertambah kecil dengan bertambahnya usia.

Sungguhpun kesejahteraan tidak dapat diukur dari sudut kebendaan, bagaimana pula dengan hidup kita diusia ini yang serba kekurangan dalam segala segi.Kemampuan bersaing dan mencari sesuatu sudah sangat berkurangan, malah tidak menjadi penting lagi.

Oleh itu kesejaheraan untuk kita hanyalah dari segi kepuasan hati terhadap apa saja yang ada yang telah diberikan oleh Allah s.w.t. Walau sekecil manapun kurniaan Allah swt itu, kita tetap merasakan puasya yang tidak terhingga.

One Response

  1. veteran mayc tukar veteran surau he..he…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: