LIMA CARA MENJAGA KESIHATAN DIHUJUNG USIA

Walaupun penyakit itu adalah fitrah dari Allah s.w.t. ada lima cara untuk mengatasinya pada usia kita yang sudah lanjut.

a. Elakkan daripada ketegangan jiwa.
b. Selalulah berjalan kaki dengan cara yang teratur dan santai
c. Hindari berat badan yang berlebihan dan kurangkan makanan yang berlemak
d. Bekerjalah sesuai dengan kemampuan yang ada. Budidayakan tenaga yang tersisa sebagai tempat bertumbuh dan bertanya.
e. Sedarkanlah pada diri anda yang telah dikurniakan umur panjang dibandingkan dengan teman-teman yang telah mendahului anda. Dan dengan hikmahNya ini pula hendaknya anda lebih meningkatkan pengabdian diri kepadaNya.

Atas model kesihatan pada lanjut usia inilah Hari Kesihatan Sedunia 1982 amat menitikberatkan hal-hal bersangkutan dengan masa tua yang berguna, bahagia dan sejahtera.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: