PEMIMPIN YANG BERUSIA

Usia bukan ditentukan oleh jangka waktu malah ianya dinilai dari sudut bagaimana ianya diisi sesuai dengan masa. Usia juga merupakan satu bencana, bukan ditentukan oleh besarnya. Kerana itulah ilmu gerontologi diasaskan kepada bagaimana usia itu dapat dibudidayakan.

Sekirannya ini dapat dicapai maka benarlah pepatah yang mengatakan ” didalam tubuh yang sihat terdapat pikiran yang sihat ” Dengan adanya kemantapan berfikir pada usia tua dalam menangani berbagai masaalah dan kemampuan melihat sesuatu pada perspektif yang jauh, maka bolehlah dikatakan bahwa usia 65 itu menjadi penentu dalam politik kehidupan sesaorang atau negara.

Dinegara-negara yang lebih maju terutama sekali di Jepun kebanyakan pemimpin mereka adalah dalam lingkungan umur 60 tahun dan mereka inilah yang menjadi gulungan penentu masa depan negara tersebut.. Ini bukanlah kerana umur mereka sahaja malah yang lebih penting lagi, kedewasaan pemikiran mereka yang ditambah dengan pengalaman yang luas.

Kerana itu kita tidak dapat melihat perbedaan diantara tua dan muda bila kematian dianggap titik akhir bagi kehidupan manusia. Yang dapat dilihat hanyalah keadaan jasmani dan kedewasaan pemkiiran mereka.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: