MENJADI TUA

Azrina Bt. Sobian
Pegawai Penyelidik IKIM

TUA adalah ‘penyakit’ yang tidak dapat dielakkan oleh sesiapa pun. Ia mungkin dapat dilambatkan, misalnya dengan menggunakan ubatan tertentu agar wajah dan tubuh kekal cantik dan sihat. Malahan, kita digalakkan berdoa kepada Ilahi agar dipanjangkan usia.

Apa pun, usia tua pasti datang. Dalam proses penuaan yang semula jadi ini, sedikit demi sedikit wajah dan tubuh badan menunjukkan tanda penuaan itu. Kedut pada tepi mata, kulit yang menggeleber, sendi yang sakit-sakit, badan berasa lenguh dan nafas yang mudah semput adalah antara tanda penuaan. Pada masa sama, cara berfikir seseorang juga boleh dan akan berubah dalam meniti usia yang semakin meningkat.

Apa pun, manusia secara semula jadinya tidak begitu risau dengan perubahan corak berfikir apabila usia meningkat. Apa yang selalunya paling ditakutkan oleh manusia adalah perubahan fizikal yang berlaku apabila semakin tua. Pada masa sama, keberkesanan organ dalaman badan untuk berfungsi dengan penuh berkesan juga akan menurun dengan peningkatan usia.

Oleh itu, kita dapat lihat bagaimana manusia cuba mengekalkan ciri usia mudanya. Misalnya, nenek-moyang kita menggalakkan pemakanan ulam-ulaman agar nampak awet muda.

Pada zaman ini pula penggunaan ubat-ubatan dan alat kosmetik untuk kembali kelihatan muda banyak digunakan. Lebih canggih lagi apabila ada yang sanggup melalui kesakitan semata-mata ingin kelihatan muda.

Penjelasan di atas menyebabkan penulis tertanya-tanya ‘adakah menjadi tua itu begitu buruk sekali?’ Atau adakah ia hanya ilusi semata-mata? Jika benar menjadi tua itu begitu menyusahkan dan menyedihkan, kenapakah pula sebahagian besar daripada pemimpin negara, malahan pemimpin dunia sekalipun adalah golongan tua belaka.

Sama-samalah kita fikir-fikirkan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: