HIDUP SELEPAS BERSARA (4)

Setelah hal-hal yang bersangkutan dengan hutang piutang sudah dapat kita bereskan, maka perlulah difikirkan apa yang terbaik dilakukan oleh pesara untuk menghabiskan sisa hidupnya.

Bagi mereka yang hanya ingin duduk-duduk dirumah atau tinggal bersama dengan anak-anak maka tidak perlu banyak perancangan atau memerlukan kewangan yang besar.

Bagi mereka yang ingin melihat dunia atau hidup sebagai pesara dilokasi yang baharu maka ada banyak perancangan yang perlu dilakukan terutama sekali dalam hal-hal kewangan dan penjadualan masa. Oleh kerana kewangan kita sudah semakin berkurangan dan tenaga juga sudah agak terbatas maka perlu diperhatikan kemampuan kita dalam soal ini. Kadang kala terdapat semangat kita untuk melakukan semua ini melebihi kemampuan fisik kita. Oleh yang demikian sentiasalah berjumpa doktor untuk menentukan kemampuan kita.

Kesilapan yang paling besar sekali yang dilakukan oleh pesara adalah tidak melakukan sebarang kegiatan yang boleh terus menjana kekuatan otak dan fisik kita. Kedua-dua ini perlu diperjuangkan hingga akhir.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: