TANDA-TANDA LAILATUL QADR

oleh:  Ustaz Love

Ramai yang terkeliru dengan tanda2 Lailatul Qadr.. ada yang kata malam tu, pokok2 akan sujud.. Ustaz Love pun pernah menunggu daripada lepas Tarawih sampai la pukul 3 4 pagi semata2 nak tunggu pokok sujud.. Tapi, mungkin juga malam yg Ustaz Love tunggu tu bukan malam Lailatul Qadr.. nak tau juga bagaimana rupanya pokok bersujud.. mcm orang sujud ke, atau macam pokok kena tebang ke..

Ada juga yang mengatakan bahawa bila berlakunya malam Lailatul Qadr, lautan akan menjadi manis.. ini memang pelik.. tapi, kalau Allah izinkan ianya berlaku, takde benda yg mustahil.

Ada juga yang menjumpainya dengan melihat cahaya terang benderang dalam kegelapan malam (bukan cahaya lampu kalimantang).. ada juga yang melihat pelbagai jenis keajaiban yg berlaku.. namun ianya bukanlah menjadi hujjah atau dalil yg menyatakan mesti akan wujud tanda2 tu ketika berlakunya Lailatul Qadr. Ianya mungkin pengalaman yg berbeza2 yang dialami oleh orang alim atau orang2 yg terpilih.

Namun, ada juga hadis2 yg menyatakan secara umum tanda2 berlakunya Lailatul Qadr..

1. “Sesungguhnya aku diperlihatkan Lalilatul Qadr kemudian dilupakan dariku dan ia ada di sepuluh terakhir (dari bulan Ramadhan) dan ia adalah malam yang baik dan cerah, tidak panas dan tidak pula sejuk, seakan-akan di dalamnya ada bulan purnama yang menerangi bintang-bintang, syaitan2 tidak keluar sampai terbit fajar“. (HR. ibn Khuzaimah)

Maka, tanda2nya yg diceritakan dalam hadis adalah malam berlakunya Lailatul Qadr itu adalah suatu malam yang cerah, tidak panas dan tidak sejuk.. kira macam tenang je dan tak gelisah akibat kepanasan sampai berpeluh atau kesejukan sampai menggigil.

2. “Sesungguhnya tanda Lailatul Qadr adalah malam yang bersih cerah, seakan-akan di dalamnya bulan terang tenang, tidak sejuk dan tidak juga panas, dan tidak boleh bintang dijatuhkan di dalamnya sampai pagi, dan sesungguhnya tandanya adalah matahari pagi harinya terbit sejajar tidak mempunyai sinar seperti bulan pada malam purnama dan syaitan tidak boleh keluar bersamaan dengannya pada malam itu“. (HR. Ahmad)

Malam itu terang, tenang, tak sejuk, tak panas, tiada bintang2.. dan pagi esoknya, matahari keluar dengan sinaran yg tidak memancar (sinaran seumpama sinaran bulan purnama.. kita bercengkerama)..

3. “Matahari terbit pada harinya tidak mempunyai sinar” (HR. Muslim)

Jika malam ni berlaku Lailatul Qadr, maka esoknya matahari akan keluar, tapi sinarannya tak terik.. kira macam mandom je (bukan mendung.. kalau mendung, matahari takde).. Ini matahari ada, tapi tak terasa teriknya.. cahayanya pun tak terang mcm biasa..

Itulah lebih kurang yang Ustaz Love dapat sampaikan.. Jika kita bertemu dengan Lailatul Qadr, bukan tandanya yg patut kita fokuskan (kisah2 pelik contohnya air teh jadi masin ke, hingus jadi manis ke dsb), sebaliknya ibadah itu yg kita kena fokuskan.. banyakkan doa keampunan kepada Allah s.w.t..

Apalah gunanya kita bertemu dengan Lailatul Qadr, lepas tu kita dok takjub2.. lepas tu tido.. bangun pagi2 sibuk nak cerita kat orang yg kita dah jumpa benda2 pelik masa tu.. ibadah satu pun tarak..

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: