MENGHARGAI SEJARAH


Memandangkan pada masa ini banyak pihak yang salah faham tentang pelbagai aspek mengenai sejarah negara, negeri dan sejarah lain yang berkaitan maka rakyat perlu lebih menghargai dan mencintai sejarah serta bukti sejarah yang selama ini menjadi pembuktian kewujudan warisan negara.

Setiap warganegara Malaysia mencintai dan menghargai sejarah dan bukti sejarah negara dan negeri dan pada masa yang sama pemeliharaan sejarah ini (perlu) diberikan penegasan yang amat tinggi.

Untuk memupuk sikap menghargai dan mencintai sejarah oleh semua lapisan masyarakat, semua pihak perlu memainkan peranan masing-masing terutamanya badan bukan kerajaan dan para pengkaji sejarah.

Kita harus menyusun dan menggerakkan program yang berkaitan untuk rakyat supaya semangat cintakan sejarah itu dapat dihayati oleh mereka terutamanya generasi muda.

Dengan adanya pelbagai teknologi moden kita boleh mempercepatkan pencarian sesuatu fakta atau maklumat sejarah, akan memudahkan orang ramai mengenali dan memahami sejarah.

Teknologi itu juga mampu menarik lebih ramai pelajar yang mengambil bidang sejarah di peringkat Sarjana dan Doktor Falsafah untuk mengkaji sejarah asal-usul negara dan negeri serta budayanya. Sudah sewajarnya langkah-langkah tertentu disusun supaya sumber arkib yang bernilai di seluruh negara digunakan sebagai pemangkin pengkajian dan tesis yang hasilnya boleh menjadi kebanggaan negara.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: