KESAN MEDIA BARU KEPADA KITA

Teknologi komunikasi berkait rapat dengan pemeluasan ruang masyarakat sivil dan pemugaran demokrasi. Habermas melihat perkembangan komunikasi di zaman pasca-renaissance di Eropah sebagai sebahagian daripada kemunculan masyarakat sivil di mana golongan kelas menengah menggunakan media untuk menyuarakan pandangan mereka.

[1] Kemajuan dalam teknologi komunikasi yang membawa kepada peningkatan penggunaan internet, telefon mudahalih dan sambungan tanpa wayar – yang juga disebut sebagai media baru – memudahkan penyaluran maklumat secara cepat dan bebas.

Kawalan pemerintah ke atas penyaluran maklumat menjadi terbatas dan penyebaran ideologi pengabsahan (legitimating ideology) pemerintah juga semakin kurang berkesan.

Sebaliknya, muncul pula aktor-aktor baru masyarakat sivil yang menggunakan teknologi komunikasi untuk menyebarkan idea-idea yang berlawanan dengan ideologi pengabsahan pemerintah dan mempopularkan faham demokrasi dan hak asasi manusia.

Di samping itu, pihak pemerintah juga telah mengambil bahagian dalam teknologi komunikasi maklumat untuk meningkatkan populariti. Dalam konteks hubungan antara teknologi komunikasi dan politik demokrasi di Asia, Clarke membuat pemerhatian berikut:

These innovations provide opportunities for participation in media production by individuals earlier prevented from involvement by the cost of the necessary technology and the difficulty of access … For governments the new communication technologies represent a double-edged sword: they have seen their longstanding dominance of the media slipping away as the public sphere opens inexorably to many previously suppressed opinions and kinds of information, yet at the same time they can increase their popularity and status by participating themselves. Control is much more complicated than ever before.

[2] Kita perlu menilai bagaimana teknologi komunikasi maklumat, terutama sekali penggunaan blog dan akses kepada portal berita internet, telah membuka ruang kepada suara-suara pembantahan (dissenting voices) dalam masyarakat untuk mempopularkan idea-idea alternatif yang sebelum ini tidak mendapat liputan meluas dalam media cetak.

Di Malaysia, ideologi demokrasi liberal dan faham kiri telah sekian lama menandingi faham politik pembangunan, semi-demokrasi dan kompromi kaum berteraskan majoriti Melayu yang membentuk ideologi pengabsahan pemerintah.

Ideologi pengabsahan ini tercerna antaranya dalam konsep “kontrak sosial”, Rukunegara, Dasar Ekonomi Baru (DEB), Dasar Pembangunan Nasional (DPN) dan Wawasan 2020.

[3] Secara khusus kita perlu menganalisa wacana kontrak sosial dan kedudukan Islam di Malaysia yang disiarkan dalam Malaysiakini dan MalaysiaToday, iaitu dua portal berita internet popular di Malaysia, untuk melihat bagaiamana idea-idea alternatif telah dikemukakan oleh suara-suara pembantahan dalam masyarakat bagi menandingi ideologi pengabsahan pemerintah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: